محصولات ارگانیک

سایت سوغات و محصولات ارگانیک توشه بر

محصولات ارگانیک

سایت سوغات و محصولات ارگانیک توشه بر

۳۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پنیر جزو فرآورده های لبنی بوده که حاوی مقدار زیادی از ویتامین ها و موادمعدنی ضروری برای حفظ سلامت بدن است. موادمغذی موجود در پنیر به حفظ سلامت استخوان ها، دندان ها و سایر اندام ها کمک می کند.پنیر می تواند به عنوان یک غذای کامل یا میان وعده مصرف شود.ما در میان محصولات لبنی انواع پنیر را  داریم که می توان آن را به صورت برش، همراه تخم مرغ و یا برای صبحانه، ساندویچ و یا سالاد ( پنیر فتا ) استفاده کرد، پنیر پارمسان در پاستا کاربرد دارد و یا پنیر موزورلا. پنیر منبعی برای بسیاری از مواد مغذی اساسی و ضروری است شامل پروتئین های با کیفیت بالا و می تواند بخشی از رژیم غذایی منظم و سالم باشد. 

 آشنایی با ارزش غذایی پنیر لیقوان 

پنیر لیقوان از نظر ارزش غذایی با تمام پنیرها برابری می‌‌کند و تفاوتی با سایر اعضای این گروه ندارد. در کل، پنیر از دسته لبنیات است و ارزش غذایی‌اش برمی‌گردد به پروتئین ـ که کیفیت بسیار بالایی دارد ـ کلسیم، فسفر و منیزیم.می‌توان گفت لبنیات غنی‌ترین منبع کلسیم و ویتامین‌های محلول در چربی به ویژه ویتامین A- D و برخی ویتامین‌های گروه B (که مقدارشان به نحوه تهیه پنیر بستگی دارد) محسوب می‌شوند. یکی از ویژگی‌های خاص پنیر لیقوان، در مقایسه با سایر پنیرها، این است که در فرآیند تبدیل شیر به پنیر از باکتری‌هایی استفاده می‌شود که پروبیوتیک هستند و همان‌طور که می‌دانید پروبیوتیک‌ها باعث بهبود هضم موادغذایی می‌شوند و برای دستگاه گوارش بسیار مفیدند اما قیمت پنیر لیقوان از سایر پنیرها بیشتر است چون دارای خواص بیشماری است.

چربی پنیر

۲۸ گرم  پنیر چدار ۹.۴ گرم چربی و ۶ گرم چربی اشباع دارد و ۲۸ گرم پنیر  بری ۷.۸ گرم چربی دارد و ۴.۹ گرم چربی اشباع. چربی اشباع  سطح کلسترول را افزایش می دهد.  پنیر از منابع اصلی چربی سالاد در رژیم غذایی معمولی آمریکایی است. 

کلسیم پنیر

۲۸ گرم پنیر چدار، ۲۰۰ میلی گرم کلسیم دارد، و یا ۲۰ درصد ارزش غذایی روزانه از رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری. پنیر نرم کلسیم کمتری دارد.  کلسیم برای حفظ قوام استخوان لازم است. بهتر است پنیر مصرفی غنی از ویتامین D باشد تا توانایی جذب کلسیم بیشتر شود.


  • Mary Sharifi
  • ۰
  • ۰

بادام درختی، ملین بوده و روغن بادام ضد یبوست است. بویژه از روغن بادام می توان برای رفع یبوست در کودکان استفاده کرد. بادام سینه را نرم می کند. و برای رفع سرفه، ناراحتی حنجره و تنگی نفس بسیار مفید بوده و خلط آور است. از آن برای درمان زخم روده ها و مثانه و اسهال استفاده می شود. بادام بو داده مقوی معده بوده و قابض است.  بادام تقویت کننده نیروی جنسی است و تولید اسپرم را زیاد می کند.بادام  آسیاب شده را با عسل مخلوط کنید برای درد کبد و سرفه بسیار مفید است. چغاله بادام باعث تقویت لثه و ریشه دندان می شوند. همچنین برای خشکی دهان مورد استفاده قرار می گیرد.

از دمنوش شکوفه بادام می توان به عنوان مسهل برای کودکان استفاده کرد. دم کرده پوست قهوه ای رنگ مغز بادام بهترین دارو برای تسکین درد و التهاب مجاری تنفسی است.  جوشانده برگ درخت بادام برای نارسائی کبد و کیسه صفرا مفید است. روغن بادام خواب آور است. و بیخوابی را از بین می برد. برگ تازه درخت بادام مسهل و ضد کرم است. اما برگ خشک شده درخت بادام قابض بوده و اسهال را از بین می بردبرای رفع خارش پوست کسانی که سرخک و مخملک دارند روغن بادام به سطوح بدن آنها بمالید تا تسکین یابد. مالیدن روغن بادام بر روی پوست التهاب را رفع کرده و سوختگی را درمان می کند. روغن بادام اگزما را رفع می کند. پتاسیم موجود در بادام باعث کنترل فشار خون می شود. آنتی اکسیدان موجود در بادام باعث می شود از سرطان پوست جلوگیری کند. بادام سرشار از ویتامین ها و چربی های غیر اشباع است. و سرشار از مواد مغزی مورد نیاز بدن است. 

کاربرد بادم درختی در طب سنتی

مغز بادام شیرین حاوی روغن  امولسیون است. تا اوایل قرن بیستم از آن به صورت خوراکی در پزشکی استفاده می‌شد. در پزشکی نوین هم بصورت متداول از آن استفاده کردند. بادام تلخ نسبتا پهن‌تر و کوتاه‌تر از نوع شیرین آن است. و حاوی تقریبا ۵۰ درصد روغن نافرار موجود در بادامهای شیرین می‌باشد. همچنین دارای امولسیون مخمر است. که با آب روی آمیگدالین و گلوکوئید اثر کرده ، تولید گلوکز ، سیانور و روغن عصاره‌ای بادام تلخ یا بنزالدئید می‌کند.


  • Mary Sharifi
  • ۰
  • ۰

نام محلی که در آن رشد کرده، نام اعضای بدن که شباهت زیادی به شکل ظاهری پسته دارد، رنگ آن، شباهت پسته به اشیا و نام افرادی که برای اولین بار آن را شناسایی کرده اند. کشورهای زیادی مشغول تولید پسته و صادر کردن آن هستند مانند: ایران، چین، آمریکا، سوریه، یونان، افغانستان و ...، اما در میان این کشورها آمریکا بیشترین مصرف پسته را دارد و ایران هم بزرگ ترین صادر کننده ی پسته شناخته شده است. مصرف پسته به صورت تازه هم علاقه مندان مخصوص خود را دارد، در اواخر تابستان و با آمدن فصل زیبای پاییز، پسته هم به صورت تازه در بازار یافت می شود. خواص پسته قابل توجه است. پسته کاربردهای دیگری هم دارد، در انواع خورشت ها و غذاها از خلال پسته استفاده می شود، پودر آن هم برای درست کردن انواع شیرینی ها و دسرها بسیار پر طرفدار است.

پسته و انواع و ارقام آن در ایران

ایران دارای 70 نوع پسته ی ماده و تعداد اندکی پسته نر می باشد و جز مهم ترین صادر کننده ها در جهان است. معروف ترین انواع پسته ها در ایران: کله قوچی، اکبری، ممتاز، بادامی زرند، سفید پسته نوق، احمد آقایی، اوحدی، خنجری دامغان، شاه پسند و پسته قزوینی است. تقسیم بندی های دیگری هم در مورد پسته انجام می شود، مثلا از نظر زمان گل دهی به سه نوبت: زود گل، متوسط گل و دیر گل و از نظر زمان رسیدن محصول به 5 دسته ی : خیلی زود رس، زود رس، متوسط رس، دیر رس و خیلی دیر رس تقسیم بندی می شود.خرید اینترنتی پسته میتواند راحت ترین خرید باشد چون در هر صورت از کیفیت آن با خیر هستیم. 

ویژگی های معروف ترین پسته ها در ایران

اوحدی : شکل این پسته فندقی است، خیلی خندان است، رنگ پوست پسته استخوانی کرم روشن است، مغز آن ارغوانی است، این پسته از نظر اقتصادی نسبت به سایر پسته ها ارزان تر است. کله قوچی : شکل ظاهری آن فندقی است، خندان متوسط است، پوست پسته استخوانی سفید است و مغز آن به رنگ سرخ خاکستری است. این پسته کمی از پسته ی فندقی بزرگ تر است اما قیمتی مناسب دارد.

احمد آقایی : شکل ظاهری این پسته بادامی است، خیلی خندان است، پوست پسته استخوانی کرم تیره است و مغز آن به رنگ بنفش قهوه ای است، قیمت آن نسبت به پسته ی کله قوچی پایین تر است. اکبری : شکل ظاهری این پسته شبیه احمد آقایی کشیده و بادامی است، اندازه ی آن از سایر پسته ها بزرگ تر است و دهانه ی آن به قدری خندان است که لقب دو بر خندان به داده اند، قیمت پسته ی اکبری از بقه ی انواع پسته بالاتر است و به عنوان لوکس ترین پسته شناخته شده است.


  • Mary Sharifi
  • ۰
  • ۰

خواص بیشمار شیر

شیر از انواع لبنیات است که به طور طبیعی حاوی مواد مغذی و حیاتی است. بدون شک نوشیدن شیر برای سلامت کودکان و بزرگسان مفید است. خواص شیر گاوهایی که به طور طبیعی تغذیه کرده‌اند خیلی بالا و میزان ویتامین‌های موجود در آن قابل توجه است. شیر همچنین دارای پروتئین‌های مفیدی است که برای سلامت کلی استخوان، دندان و عضله لازم هستند. یک لیتر شیر حاوی بیش از ۳۵ گرم کاسئین (Casein) و پروتئین وی (Whey) است که هر دو جزو پروتئین‌های مفید برای بدن هستند.چربی شیر می‌تواند میزان کلسترول خوب خون به نام HDL را بالا ببرد که به کاهش بیماری‌های قلبی و خطر سکته کمک می‌کند. پتاسیوم موجود در آن است به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. 

شیر تقویت استخوان و دندان

شیر وزن‌گیری و تراکم استخوان را در کودکان بهبود می‌دهد و همچنین احتمال شکستگی استخوان‌ها در کودکی را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است زنان بارداری که میزان زیادی لبنیات و غذاهای غنی از کلسیم مصرف می‌کنند، بچه‌هایی با رشد استخوان‌ بهتر و تراکم استخوان بالاتر دارند. اضافه کردن لبنیات بیشتر در برنامه غذایی دختران قبل از شروع دوران نوجوانی، مفیدتر از قرص‌های کلسیم است.یک لیوان شیر حدود ۳۰ درصد از نیاز روزانه کلسیم در بزرگسالان را تامین می‌کند. همچنین پتاسیم و منیزیم که برای سلامت استخوان و دندان بسیار مهم هستند. لبنیات حدود ۵۰ درصد از کل کلسیم رژیم غذایی روزانه اکثر افراد را تامین می‌کند و منبع دریافت کلسیم برای تقریبا همه مردم دنیا است. از خواص شیر به تاثیر آن در کاهش میزان جرم دندان‌ها می‌توان اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است که خوردن لبنیات، کلسیم و ویتامین D در کاهش پلاک دندان در بزرگسالان تاثیرگذار است. 

جلوگیری از دیابت

از دیگر خواص آن می‌توان به تاثیر آن در بیماری دیابت اشاره کرد. مصرف شیر دیابت نوع ۲ روی سوخت و ساز بدن برای تولید انرژی تاثیرگذار است. بیماری دیابت ریسک بیماری‌های قلبی، سکته و بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد. تحقیقات زیادی نشان داده است که پروتئین موجود در شیر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در بزرگسالی را کاهش می‌دهد. این موضوع به احتمال زیاد به این دلیل است که پروتئین شیر میزان قند خون را متعادل می‌کند. 

سلامت قلب

شیر حاوی پتاسیم زیادی می‌ باشد که این امر سبب افزایش غلظت خون و کاهش فشار خون می‌ شود. در نتیجه، می‌ توان با نوشیدن شیر از بیماری‌ های قلبی عروقی پیشگیری کرد. بیماری های قلبی تنها بیماری نیست که شیر بر آن اثر می گذارد. مصرف شیر و فرآورده های آن به کاهش مرگ ناشی از بیماری های قلبی و سکتهکمک می کند. همچنین به دیابت نوع دوم و سرطان روده ی بزرگ و سرطان معده کمک می کند. 

تقویت کننده عضلات

از آنجا که شیر دارای پروتئین غنی، اسید آمینه‌ های ضروری و چربی‌ های اشباع شده است، می‌ تواند به تقویت عضلات کمک کند. بدین ترتیب، متابولیسم را بالا برده و عضلات ترمیم یافته‌ تر و بدون چربی را به وجود می‌ آورد.


  • Mary Sharifi
  • ۰
  • ۰

از مصارف پودر پاپریکا می توانید در تهیه سالاد و انواع غذاها استفاده کنید این گیاه مفید دارای کلروفیل، ویتامین p و ویتامین k می باشد که ویتامین k یکی از بهترین داروها برای رفع خونریزی و انعقاد است.پاپریکا تحریک کننده ترشحات معده ای بوده و سوء هاضمه را به خوبی از بین می برد.  از سبزی پاپریکا به شکل خام در تهیه سالاد نیز استفاده می شود.این ادویه عطر و طعم خیلی خاصی دارد .به هیچ عنوان تندی ندارد و می توانید به میزان زیادی از آن در غذاها استفاده کنید که باعث قرمز شدن رنگ غذاها هم می شود.

همه چیز درباره پاپریکا

پودر پاپریکا از فلفل دلمه قرمز خشک شده بدست می آید.  گیاه فلفل، عموما در جنوب هند کشت می شود. از فلفل پاپریکا برای عطم، عطر و رنگ بخشیدن به اکثر غذاها می توان استفاده کرد. فلفل پابریکا می تواند طعم های متفاوتی از ملایم تا تند را شامل شود. همچنین فلفل پابریکا در هر کشوری نیز طعم خاص خود را دارد. حتی در بعضی کشورها که ذائقه ای افراد تند تر است، مقداری فلفل تند نیز به این ترکیب اضافه می کنند. پودر پاپریکا یکی از ادویه های پر خاصیت است. یکی از جالب ترین خواص پودر پاپریکا، پایین آوردن درصد احتمال لخته شدن خون در بدن است. اگر به طور مداوم از این ادویه در غذاهای خود استفاده کنید، هم به هضم آسان تر غذا کمک کرده اید و هم ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را در بدنتان به حداقل رسانده اید. اگر در بازار پودر پاپریکا را نیافتید بسته به نوع ذائقه تان فلفل مورد نظر را انتخاب کنید و به صورت حلقه حلقه در فر قرار دهید تا خشک شود و سپس با آسیاب آن را خرد کنید.

فواید گیاه پاپریکا

از گیاه پاپریکا می توانید در تهیه سالاد استفاده کنید این گیاه مفید دارای کلروفیل و ویتامین پی (بیوفلاونوئیدها واقعا در گروه ویتامین ها قرار نمی گیرند اما بعضی مواقع با نام ویتامین P خوانده می شوند. بیوفلاونوئیدها برای جذب ویتامین C لازم هستند و این دو باید با هم دریافت شوند.)دارای ویتامین k است که این ویتامین یکی از بهترین داروها برای رفع خونریزی و انعقاد است.پاپریکا تحریک کننده ترشحات معده ای بوده و سوء هاضمه را به خوبی از بین می برد. از سبزی پاپریکا به شکل خام در تهیه سالاد نیز استفاده می شود.


  • Mary Sharifi
  • ۰
  • ۰

ترشی گل کلم لذیذترین ترشی نزد ایرانیان است و طرز تهیه ترشی گل کلم آسان بوده اما برای تهیه ترشی گل کلم نکاتی را باید رعایت کرد اینکه در شستن گل کلم دقت کافی را بکنید. زیرا ممکن است در لابلای گل برگها یا ساقه های آن کرم وجود داشته باشد و در آّبکش قرار دهید تا آب آن برود و آنها را خرد کنید. اما توصیه من برای بهتر شدن طعم ترشی گل کلم این است که در آخر ادویه ها را اضافه کنید.و در آخر سرکه را روی مواد تا حدی بریزید که روی سبزیجات را بگیرد و در شیشه را محکم ببندید. ترشی گل کلم را در جای خشک و دور از نور نگداری کنید و در هر بار کشیدن از این ترشی خوش طعم کاملا قاشق یا ملاقه خشک باشد زیرا کمترین رطوبتی ممکن است باعث کپک زدن ترشی شود و زحمات شما از بین برود.باید بدانید به طور متداول ترشی ها مخصوص فصول سرد سال هستند. یکی از این ترشی ها ، ترشی گل کلم است که از پر طرفدارترین ترشی هاست. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می توانید مقدار کمی ترشی گل کلم به صورت آزمایشی تهیه نمایید. برای خرید ترشی گل کلم به فروشگاه سوغات و محصولات ارگانیک سر بزنید.

مواد لازم و طرز تهیه ترشی گل کلم

1 عدد گل کلم

1 کیلو هویج

1 دسته ساقه کرفس

4 عدد فلفل سبز تند

سرکه :به میزان لازم

نمک :به مقدار لازم

1 قاشق مرباخوری گلپر

           

طرز تهیه ترشی گل کلم

برای تهیه ترشی گل کلم ابتدا سیب، هویج،ساقه های کرفس را بشورید و در سبدی قرار دهید تا آّب آنها برود.سر سیب ها را بگیرید و به دو نیم برش دهید و هسته های آن را در بیاورید و به هر مدل و اندازه ای که دوست دارید روی تخته با چاقو خرد کنید(اگر برش ها ریزتر با شد ترشی زودتر آماده استفاده است) سپس هویج هارا پوست بگیرید و با ساقه کرفس ها حلقه حلقه برش دهید یا میتوانید برای زیباتر شدن ترشی (هویج ها) از قالب های کوچکی که بشکل گل یا قلب هستند استفاده کنید.و پس از 3 الی 4 روز بعد سری به ترشی بزنید اگر روی آن خالی شده بود مجددا سرکه بریزید.زیرا سرکه به خورد مواد میرود و جذب سبزیجات میشود و روی آن خشک میشود پس نیاز به سرکه دارد.سپس در کاسه ای ادویه ترشی و پودر سیر و پودر موسیر وگلپر و ترخان و نمک را با هم مخلوط کنید. شیشه ای ترجیحا تیره رنگ که کاملا خشک باشد لایه لایه از سبزیجات خرد شده بریزید و روی آنها از ادویه ها مخلوط شده بریزید.و 1 عدد فلفل سبز تند بگذارید و سپس لایه بعدی (میتوانید سبزیجات را با هم مخلوط کنید و درون شیشه بریزید) تا شیشه پر شود.


  • Mary Sharifi
  • ۰
  • ۰

با مصرف زعفران با سرطان کبد خداحافظی کنید. همانطور که می دانید کبد حساس ترین عضو داخلی بدن است. سرطان کبد پنجمین سرطان شایع جهان و سومین عامل مرگ در مبتلایان به سرطان به شمار می رود. اصلی ترین عامل خطر در ابتلا به سرطان کبد، عفونت مزمن ناشی از ویروس هپاتیت B و C است. سایر عوامل خطر عبارتند از: مصرف بیش از حد آهن، کبد چرب، مصرف الکل و مواجهه با سرطان زاهای محیطی که در دخانیات، مواد آرایشی، بنزین و غذاهای فرآوری شده از جمله فرآورده های شیر و گوشت یافت می شوند.زعفران و سرطان کبد حریفان قدرتمندی هستند که خوشبختانه پیروز میدان مبارزه این دو زعفران است چرا که تحقیقاتی که روی موش های آزمایشگاهی صورت گرفته حاکی از این است که این گیاه ارزشمند می تواند به میزان زیادی روی تکثیر و حتی ایجاد سلول های سرطانی جلوگیری کند.

خواص اعجاب انگیز زعفران برای سلامتی و پوست و مو

خواص زعفران برای سلامتی و پوست و مو: زعفران که ادویه طلایی هم نامیده می شود دارای طعم، رنگ، عطر خوبی بوده و بیش از ۱۵۰ ترکیب آنتی اکسیدانی از جمله کاروتنوئیدها، سافرانال، کروکین، کروکتین، پیکرکروکین، فوکوس و کروک دارد. همچنین زعفران غنی از ویتامین A، اسید فولیک، مس، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، سلنیوم، روی، منیزیم، ریبوفلاوین و تیامین می باشد.

طبع زعفران گرم و خشک است و بیشتر به صورت پودر زعفران برای تهیه ی سوپ ها و نوشیدنی های گرم استفاده می شود. گل زعفران معمولا در پاییز رشد می کند و در اندازه های ۲۵ تا ۳۰ میلی متر یافت می شود. امروزه زعفران در ایران، اسپانیا، مدیترانه شرقی و آسیای جنوب شرقی کشت می شود و ایران اولین تولید کننده زعفران در جهان می باشد. 

خواص زعفران برای پوست و مو

پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل ۲۰ دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید. 

ماسک زعفران برای مو

مقداری پودر زعفران و شیر را ترکیب کنید و بر روی پوست سر و موها بمالید، بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید. زعفران چاشنی گران قیمتی است، برای پوست درست و به جا از آن استفاده کنید. میزان مصرف مجاز زعفران در روز ۳ گرم است. اگر در غذایتان از زعفران استفاده کرده‌اید، آن روز از زعفران برای درمان‌های پوستی استفاده نکنید. برای مصرف بیشتر این گیاه حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید. افرادی که با مشکل تعریق کف دست روبه رو هستند باید از مصرف زعفران پرهیز کنند یا مقدار آن را به حداقل برسانند چون مصرف زعفران تعریق کف دست این افراد را بیشتر می‌کند.


  • Mary Sharifi
  • ۰
  • ۰

فواید آرد سوخاری

آرد سوخاری یا پودر سوخاری ترکیبی از چند ماده غذایی مفید که هر کدام خواص خود را دارا می باشد.در واقع ما پودر سوخاری را در تغذیه نرم مثل تخم مرغی و سیب زمینی آپز استفاده میکنیم.هدف از اضافه کردن آرد سوخاری به تغذیه نرم این است که رطوبت تغذیه را گرفته و خشک کنیم تا مشکلات گوارشی برای پرنده ها ایجاد نشود.مخصوصا زمانی که هویج رنده میکنیم چون مرطوب و آبکی می باشد بهترین کار استفاده از پودر سوخاری است.

ترکیبات آرد سوخاری

ترکیبات آرد سوخاری این است که از نان های حجیم مثل باگت تولید می کنند. در کارخانه این نان را حرارت می دهند؛ هنگامی که رطوبت آن گرفته شد، آن را پودر می کنند. آرد سوخاری ممکن است شامل مواد دیگری مانند ذرت، نشاسته، پودر پیاز و ... نیز باشد؛ که همگی سبب طعم دهی عالی به غذای شما می شوند.استفاده از آرد سوخاری بسیار آسان است؛ پس از اینکه ماده غذایی دلخواهتان مانند مرغ، ماهی، قارچ و ... را با تخم مرغ آغشته کردید، در آرد سوخاری و ادویه های دلخواه خود بغلتانید تا به خوبی پوشانده شود. بعد ماده غذایی خود را در روغن قرار دهید و به مدت 10 تا 15 دقیقه سرخ کنید تا طعمی جدید و خاص را تجربه نمایید.در فروشگاه محصولات ارگانیک میتوان از ارد سوخاری طبیعی بهره برد.

موادی که در تهیه آرد سوخاری استفاده می‌شود

 گلوتن در خمیر سوخاری سه نقش اساسی را ایفا می‌کند:

 به خمیر حالت الاستیک و ارتجاعی می‌دهد، باعث نگهداری گازهای حاصل از تخمیر و حالت اسفنجی در فرآورده می‌شود و در ‌‌نهایت باعث بهبود حجم، بافت، سهولت مصرف و افزایش اثر آنزیم‌های گوارشی می‌شود.

 شربت اینورت: این ماده موجب بهبود رنگ در پوسته سوخاری و نرمی بافت آن می‌شود.

 عصاره مالت: این ماده در بهبود رنگ، طعم و مزه محصول موثر است.

 مخمر نانوایی: در تولید سوخاری به دلیل بهبود حجم و حالت اسفنجی و تردی بافت از یک مرحله تخمیر استفاده می‌شود که هم زمان این عمل در بهبود طعم هم تاثیر دارد.

 نمک طعام: این ماده در خمیر سوخاری از یک طرف به بهبود کیفیت شبکه گلوتن کمک می‌کند و حالت ارتجاعی آن را بهبود می‌بخشد، از طرف دیگر به عنوان تنظیم کننده و تعدیل کننده رشد مخمر و میکروارگانیسم‌های ناخواسته عمل می‌کند.

 شیر خشک: اثرات مطلوبی بر روی بهبود بافت خمیر و در نتیجه حالت اسفنجی آن دارد، همچنین موجب بهبود رنگ و طعم می‌شود و ارزش غذایی فرآورده نهایی را افزایش می‌دهد.

 روغن: از این ماده بیشتر برای تردی بافت و افزایش حجم سوخاری استفاده می‌شود. برای تولید سوخاری فرمول ثابت و یکنواختی وجود ندارد و با انتخاب مواد اولیه مناسب می‌توان فرآورده با کیفیت بالا بدست آورد.

 ویژگی‌های نان سوخاری خوب

 نان سوخاری باید عاری از بو و طعم غیر عادی باشد. رنگ آن زرد مایل به قهوه‌ای روشن و عاری از سوختگی باشد. دارای بافت متخلخل و ترد و از هر نوع مواد خارجی نیز عاری باشد.


  • Mary Sharifi
  • ۰
  • ۰

دوغ شتر با دوغ بدست آمده از شیر گاو کمی متفاوت می باشد. تفاوت آنها در این است که در نوع گاوی ابتدا شیر گاو را توسط یک مایع تبدیل به ماست می‌کنند و بعد ماست بدست آمده پس از رقیق کردن تبدیل به دوغ می‌کنند. ولی این فرآیند در شیر شتر بدین شکل است که ماده محرک از خود شیر شتر تهیه می‌شود. پس از آن با هر بار اضافه کردن شیر به آن ماده پس از چند ساعت بدون کم یا زیاد کردن ماده‌ای به شیر مایعی بدست می‌آید که به لحاظ ساختار همان شیر است اما به دلیل اینکه طعم آن شباهت زیادی به دوغ دارد به آن دوغ گفته می‌شود.خرید دوغ شتر بیشتر در فروشگاه های اینترنتی و سوپرمارکتها صورت میگیرد.

طرز تهیه دوغ شتر:

برای درست کردن این نوشیدنی، اول باید شیر شتر را دوشیده و شیر دوشیده شده را اندازه می گیریم و به اندازه نصف آن آب ولرم آماده می کنیم.و در داخل یک ظرف یا کوزه ای که از قبل با یک لیتر پر شده است، شیر شتر و آب ولرم را اضافه می کنیم. در ظرف را به مدت 15-10 دقیقه می بندیم. و در این مدتی که در ظرف بسته است، بهتر است که در ظرف را باز نکنیم چون کف نمی کند. بعد از 15-10 دقیقه در ظرف را باز کرده و کف حاصله را در ظرف جدا ریخته و به اندازه یک لیوان از کف را در داخل ظرف باقی می گذاریم و مایع را هم می زنیم. این مایع باقیمانده دوغ می باشد. شما می توانید آن را در یخچال گذاشته و پس از خنک شدن استفاده کنید. 

خواص دوغ شتر:

این نوشیدنی چون از شیر شتر تولید می شود فواید و خواصی شبیه به شیر شتر دارد. شیر شتر دارای ویتامین B , C بوده دارای املاح فراوانی است. و سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری‌ های هپاتیت و ایدز تقویت می کند. باعث بهبود زخم معده شده و در درمان سرطان نیز موثر می باشد. به عنوان غذای کامل شناخته شده و برای بیماری های آسم نیز توصیه می شود. فشار خون را تنظیم می‌کند. طبق تحقیقاتی که انجام شده دارای آهن و کلسیمی 10 برابری می باشد. برای درمان بیماری‌های کم خونی، کبد، نرمی و شکنندگی استخوان ها، سرما خوردگی و گرمازدگی بسیار موثر است.

این دوغ پروتئین­های حفاظتی بسیاری دارا است که خواص ضدباکتریایی و دارویی را به دیگر خواص دوغ شتر اضافه می­ کند. همچنین برای کسانی که مبتلا به بیماری­های دیابتی، رژیمی و یا حساس به لاکتوز هستند گزینه ­ی مناسبی است. زیرا انسولین بیشتری نسبت به دوغ و لبنیات گاوی دارد. همچنین خاصیت­های درمانی که از وجود آنتی باکتری­ها و ترکیبات ضد سرطانی آن است هم چشم پوشی نگردد.


  • Mary Sharifi
  • ۰
  • ۰

گوشت بوقلمون حاوی هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است. ۶۵ درصد گوشت بوقلمون سفید و در ناحیه سینه و ۳۵ درصد آن تیره و در ناحیه ران‌ها قرار دارد. هریک از این گوشت‌ها از نظر طعم و مزه باهم متفاوتند. گوشت سینه و بال‌ها سفید و گوشت قرمز آن که اغلب در ران‌ها یافت می‌شود بوقلمون در فرهنگ خارجی‌ها یک غذای خاص است که در مناسبت‌های مهم مانند کریسمس، جشن شکرگزاری و. . . سرو می‌شود اما در ایران مردم به دلیل سالم‌تر بودن این گوشت در مقایسه با انواع گوشت‌های قرمز از این غذا حمایت می‌کنند. ما در این یادداشت سعی بر آن داریم که شما را با مهمترین خواص گوشت بوقلمون آشنا کنیم. 

گوشت بوقلمون برای پیشگیری از بروز سرطان

املاح معدنی ضروری در گوشت بوقلمون پیدا می‌شود. این املاح از بروز سرطان پیشگیری می‌کنند. سلنیوم از جمله املاح بوقلمون است که در بهبود عملکرد غده تیروئید و تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد. علاوه بر این سلنیوم در تقویت سیستم ایمنی تاثیرگذار است و سبب از بین رفتن رادیکال‌های آزاد مخرب بدن می‌شود. در نتیجه بدن سد دفاعی خوبی به دست می‌آورد. 

گوشت مرغ بهتر است یا بوقلمون؟

به‌طور کلی از نظر ویژگی‌های تغذیه‌ای تفاوت قابل توجهی بین مرغ و بوقلمون وجود ندارد. از این لحاظ نمی‌توان گفت مصرف بوقلمون بهتر است. یکی از دلایل گرایش مردم به سمت مصرف گوشت بوقلمون به علت تفاوت در تولید آنهاست چون مرغ به صورت صنعتی پرورش می‌یابد، تکثیر و تولید می‌شود شاید در بخشی از مراحل تولید مداخلات غیر معمول مانند استفاده از هورمون‌ها یا مصرف ترکیبات و مواد غذایی خاصی برای افزایش رشد مرغ‌ها وجود داشته باشد که این مواد می‌توانند به بدن مصرف‌کننده هم وارد شوند و سلامت آنها را هم تحت تاثیر قرار دهند.

علاوه بر این در بعضی از مرغداری‌ها برای پیشگیری از بروز بعضی از بیماری‌ها به مرغ‌ها آنتی‌بیوتیک‌هایی خورانده می‌شود که باقیمانده این مواد در گوشت مرغ باقی می‌ماند و به بدن مصرف‌کننده هم می‌رسد. از این رو مردم به سمت مصرف غذاهای طبیعی، مرغ‌ها و تخم‌مرغ‌های خانگی گرایش دارند. مواد غذایی ارگانیک در محیط‌های طبیعی پرورش می‌یابند و مواد غذایی غیر ارگانیک دستکاری شده‌اند بنابراین تنها تفاوتی که بین این دو گوشت وجود دارد به طبیعی بودن گوشت بوقلمون مربوط می‌شود که سلامت و بهداشت مصرف‌کننده را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. 

بهترین شیوه پخت بوقلمون چیست؟

اگر می‌خواهید غذای سالمی را با بوقلمون بپزید، توصیه می‌شود بوقلمون را به صورت بخارپز یا کبابی مصرف کنید. این شیوه طبخ بهتر از سرخ کردن است؟ توصیه می‌شود همه افراد سالم در برنامه غذایی روزانه‌شان انواعی از منابع پروتئینی و گوشت‌های مختلف را داشته باشند. صرف‌نظر از سلیقه و ذائقه غذایی تفاوت چندانی بین گوشت مرغ و بوقلمون وجود ندارد. در مجموع به خانم‌ها توصیه می‌کنیم در برنامه روزانه‌شان گوشت‌ها را داشته باشند و آقایان هم سه یا چهار بار در هفته گوشت بخورند.


  • Mary Sharifi