محصولات ارگانیک

سایت سوغات و محصولات ارگانیک توشه بر

محصولات ارگانیک

سایت سوغات و محصولات ارگانیک توشه بر

  • ۰
  • ۰

لپه به طور کلی به دانه‌های جدا شده، پوست کنده و خشک شده حبوبات گفته می‌شود. آنچه که در کشور ما تحت عنوان لپه شناخته شده و مصرف آن رایج است، لپه‌هایی است که از نوعی نخود با نام نخود کفتری تهیه می‌شود. البته جالب است بدانید از دانه گیاهان دیگری، چون نخود فرنگی و نخود معمولی نیز لپه به دست می‌آید و همچنین لپه عدس، لپه لوبیا و لپه باقلا نیز وجود دارد. ارزش غذایی لپه نیز همانند دیگر حبوبات بسیار بالا بوده، رفع کم خونی، حفظ سلامت دستگاه گوارش، کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی از خواص لپه و فواید مصرف آن است. لپه در بین سایر حبوبات از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد. لپه علاوه بر پروتئین، حاوی نشاسته هم هست. بدین ترتیب هم پروتئین بدن و هم انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.در بین ما ایرانیان خورشت لپه و قیمه بسیار رایج است و غذایی سنتی است پس خرید لپه و مصرف ان از جمله کارهایی است که یک ایرانی باید انجام دهد در فروشگاه محصولات ارگانیک میتوان از بهترین محصول بهره برد.

آشنایی با خواص لپه

لپه از گروه حبوبات، یک گیاه دو لپه ای و در خانواده نخود جای می گیرد، حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند، و جایگزین بسیار بالایی برای گوشت هستند، که دارای پروتئین و نشاسته نیز هستند، بنابراین خواص لپه بسیار زیاد است، هم انرژی بدن را تامین می کنند و هم پروتئین مورد نیاز را به مصرف کننده می رساند، طبق آمار به دست آمده، از نظر انرژی یک واحد غذایی لپه پخته حدود 231 کیلو کالری انرژی و 16 گرم پروتئین دارد، لپه منبع خوب ویتامین B6 و B1 و اسید فولیک نیز می باشد، لپه نباید زیاد پخته شود زیرا گروه B در برابر حرارت ناپایدارند،هر واحد غذایی لپه که حدود یک فنجان نپخته است، معادل یک واحد گوشت یعنی 60 تا 90 گرم وزن دارد، بیشترین ارزش غذایی حبوبات به خاطر دارا بودن پروتئین شان است، و برای افرادی که دارای سوء تغذیه، کودک و سالمند می باشند بسیار مفید است، با خوردن هر 100 گرم لپه 22 گروم پروتئین تامین می شود، بنابراین کسانی که گوشت نمی خورند، بهتر است لپه را با برنج مخلوط و میل نمایند.


  • ۹۸/۰۳/۲۰
  • Mary Sharifi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی