محصولات ارگانیک

سایت سوغات و محصولات ارگانیک توشه بر

محصولات ارگانیک

سایت سوغات و محصولات ارگانیک توشه بر

  • ۰
  • ۰

عسل یک واژه عربی است همانند هزاران کلمه راه یافته به زبان فارسی . اسم عسل در زبان فارسی انگَبین یا اَنگُوین است عسل ماده ای شیرین و گران رو است که گاه در گونه های خاصی از آن به صورت تلخ نیز موجود است عسل به طور کلی یک ترکیب محلول درآب است که بسیار غلیظ بوده و دارای قند ها انزیم ها و مواد معدنی مختلفی است. این ماده جادویی در تبادلات غذایی و کمک به هضم غذا بالا ترین رتبه را دارد. عسل به دلیل مقدار بسیار اندک آب به سختی فاسد می شود و به همین دلیل نگهداری انتقال و تجارت آن اسان است .

 

ترکیبات عسل

ترکیبات شیمیایی عسل وابسته به نوع تغذیه زنبور سازنده است و همچنین درصد آب و گران روی عسل نیز به شرایط اقلیمی و میزان رطوبت منطقه بستگی دارد. در مناطقی که رطوبت بیشتر باشد میزان آب موجود در عسل بیشتر است. برای مثال عسل های شمال کشور ایران رقیق تر از عسل های شمیرانات تهران است. ترکیبات یک عسل طبیعی به این صورت است :

  • فروکتوز 38%
  • گلوکز 31%
  • اب 17 %
  • مالتوز 7%
  • کربوهیدرات 5%
  • املاح معدنی . ویتامین . انزیم 2%

عسل هایی با منبع گیاهی متفاوت وجود دارند که تا حدودی ترکیبات انها متفاوت است. قند موجود درعسل متفاوت است. این عسل ها می توانند حاوی قند های مختلفی مانند ساکاروز،لوولوز،دکستروز،مالتوز ... و حاوی اسید ها ،پروتئین ها، پیک مان ها ،مواد معطر و خوشبو کننده و همچنین املاحی نظیر سدیم وگوگرد و منیزیوم فسفر کلر پتاسیم سیلیکا ... و انزیم هایی مانند دیاستاز ،گلکز اکسیداز کاتالاز فسفاتاز و انوارتاز و همچنین حاوی ویتامین هایی چون پرودوکسین و فولیک اسید و غیره باشند.

عسل طبیعی

یکی از باورهای غلط و رایجی که در ایران وجود دارد این است که مردم فکر میکنند عسل شکرک زده، سفت شده و رس کرده را عسل تقلبی می دانند. چیزی به اسم شکرک عسل تقلبی وجود ندارد. برخی نیز رنگ عسل و یا گران روی را ملاک قرار میدهند که باز این هم اشتباه است یا تست عسل با چوب کبریت که بسیار مشهور است اما درست نیست . عسل ارگانیک و طبیعی را فقط می توان در آزمایشگاه های مواد غذایی از عسل های تقلبی تشخیص داد. حتی حضور بر سر کندو هم کمکی نمی کند تنها روشی که تا حدودی درست است این است که عسل را داخل یک لیوان آب سرد بریزید، اگر قطره های عسل حل نشدند و ته لیوان ته نشین شدند عسل است. اما اگر در اب حل و ذرات ان به صورت رشته هایی در اب ناپدید شدند، احتمال دارد که عسل تقلبی باشد .عسل طبیعی خود در انواع  مختلفی یافت می شود و به اسم های مختلفی شناخته میشوند مانند عسل سیاه . عسل جنگلی . عسل کوهی یا وحشی ...


  • ۹۸/۰۲/۲۱
  • Mary Sharifi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی