ارزش غذایی و ویتامین ها در غالب محصولات ارگانیک بسیار بیشتر از محصولات سیستم رایج است. از این جمله میتوان به محتوا بیشتر ویتامین هایی مانند ویتامین B، ویتامین C، ویتامین E، لیکوپن و مواد معدنی همچون منیزیم، آهن و روی در محصولات باغی مانند گوجه فرنگی و وجود آنتیاکسیدانها و اسیدهای آمینه مفید در سایر محصولات اشاره کرد.
مواد غذایی ارگانیک حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است. در مواد غذایی ارگانیک آنتی اکسیدان Phenolic بیشتر یافت میگردد چراکه آفت کشهای مصنوعی تولید این مواد را در گیاهان کاهش داده اما کودهای حیوانی و آلی بکار رفته در کشاورزی ارگانیک تولید آنها را افزایش میدهد.
مواد غذائی ارگانیک خطر بیماری ها را کم می کند. خیلی از مراکز حفاظت محیط زیست در یافته اند که مواد شیمیایی موجود در آفت کش ها دارای اثرات سرطان زایی و بیماری زایی هستند. کشاورزی ارگانیک یکی از راههای کاهش مصرف سموم شیمیایی و کم کردن این مواد به منابع آب، زمین و هوا است.
تعریف و ویژگی محصولات ارگانیک
مواد غذائی ارگانیک به آن دسته از مواد غذایی گفته می شود که عاری از هر گونه مواد شیمیایی و مصنوعی همچون آفت کش ها، سموم، نگهدارنده ها، کودهای شیمیایی و به طور کلی هر گونه آلاینده است.در تولید و فرآوری این نوع محصولات، همه مراحل از کاشت تا برداشت با استفاده از نهاده های طبیعی همچون کود زیستی، کم پوست ها و حشرات سودمند است.
در ابتدا محصولات ارگانیک، تنها در فروشگاههای کوچک و یا در بازارهای محلی کشاورزان قابل دسترس بود و تنها شامل سبزیهای تازه بود. اولین مصرف کنندگانی که از غذای ارگانیک استفاده کردند، به دنبال غذایی بودند که بدون مواد شیمیایی، تازه و در حد امکان دارای کمترین مراحل فرایند باشد؛ و باید اقلام مورد نیاز خود را مستقیماً از کشاورزان خریداری می کردند. اما امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا، محصولات ارگانیک، دیگر لوکس و خاص به حساب نمیآیند و می توان در هر فروشگاه ارگانیک، انواع محصولات ارگانیک از میوه و سبزی گرفته تا مرغ، تخم مرغ و شیر را میتوانید با برچسب ارگانیک و تنها اندکی گرانتر از انواع معمولی، خریداری کرد.
تاریخچه محصولات ارگانیک
چند سالی است بحث محصولات ارگانیک و ویژگیهای آن سر زبانها افتاده و مردم مشتاقاند تا بتوانند از این محصولات استفاده کنند.به تدریج اکثر فروشگاه های بزرگ به سمت عرضه محصولات ارگانیک، تمایل پیدا کردهاند، اگرچه هنوز میزان تقاضا به حدی نیست که نگاه جدی عرضه کنندگان را در سطحی وسیع به خود جلب کند، اما بعضی از فروشگاهها، بخشهایی از قفسهها و یخچالهای موادغذایی را به مواد ارگانیک اختصاص دادهاند، موادی که تمام محصولات خوراکی را شامل میشود.البته در اغلب موارد، محصولات ارگانیک قیمتی بالاتر در مقایسه با محصولات غیرارگانیک دارد و قیمت یکی از تاثیرگذار ترین عوامل در کند بودن سرعت جذب مشتری است. اگرچه بسیاری از مردم هنوز هم تفاوتهای محصولات ارگانیک را نمیدانند. همچنین کمتر شاهد تلاشی برنامهریزی شده برای اطلاع رسانی به افراد از سوی بخشهای مختلف جامعه نیز هستیم.
- ۹۸/۰۲/۲۰