محصولات ارگانیک

سایت سوغات و محصولات ارگانیک توشه بر

محصولات ارگانیک

سایت سوغات و محصولات ارگانیک توشه بر

  • ۰
  • ۰

در14 استان کشور برنج کاشته و برداشت مشود، برنج ایرانی از انوع مختلفی برخوردار است هم اصل هم تقلبی و هم ترکیبی ،اختلاف قیمت بین این برنج ها به دلیل اختلاف کیفیت و بخصوص اختلاف میزان برداشت توسط شالیکارهای عزیز کشورمان، بسیار متفاوت است، این اختلاف حتی تا دوبرابر نیز میرسد.بعنوان مثال اگر قیمت هرکیلوگرم برنج شیرودی را 7000 تومان فرض کنیم برنج مرغوب و خالص هاشمی بیش از 12 هزار تومان و بیشتر قیمت دارد. برنجی که خالص آن به دلیل بازدهی تولید بسیار پایین،  قیمت بالایی دارد و به دلیل عطر و طعم بی نظیری که دارد با برنج هاشمی که برنجی بسیار خوش پخت ولی کم عطر میباشد مخلوط میگردد.متاسفانه برخی برنجهای طارم هاشمی، ترکیبی از طارم نامرغوب و ضعیف میباشد همانند طارم بدری و ... که نهایتا برنجی بی کیفیت را به دست مشتر ی میرساند.

برنج طارم

حتما تا بحال اسم برنج طارم هاشمی را شنیده اید. این برنج در اصل از ترکیب دوبرنج طارم و هاشمی بدست می آید.البته نکته اینجاست که اولا این مخلوط کردن باید در هنگام کاشت صورت بگیرد نه زمانی که برنج تولید شده قرار است به بازار روانه شود. یعنی اینکه ابتدای کاشت بذری با ترکیب مشخص از دونوع برنج که معمولا 20% طارم و 80% هاشمی میباشد ترکیب شده و سپس بذرپاشی انجام میگیرد که این کار در یکنواخت شدن برنج تولید شده بسیار مهم است، ثانیا اینکه چه نوع طارمی در این برنج مخلوط وجود دارد.بهترین نوع طارم که میشود با برنج هاشمی مخلوط و کشت کرد برنج سنگ طارم است، سنگ طارم همان برنج معروف سنتی و خوش عطر فریدونکنار است که قدمتی حداقل 50 ساله دارد.

برنج شمالی

استان های گیلان،مازندران و گلستان تولید 70 درصد تولید برنج ایران را در دست دارند و نبض برنج ایران در دست این سه استان سرسبز می تپد.اما امتیاز پرکیفیت ترین برنج را میتوان به برنج شمال داد، در شمال کشور تمام کارهای مربوط به کاشت و برداشت برنج، به صورت گروهی انجام می‌شود و همسایه‌ها با یاری و مساعدت یکدیگر، کار را به سامان می‌رسانند. این یاری رسانی را «یاوری» می‌نامند. کشاورزانی که «یاور» گرفته‌اند، پس از اینکه کارهای زمین خود را تمام کردند، برای پس دادن «یاوری»، به کمک همسایگانشان می‌روند. بدین ترتیب، فصل کاشت و برداشت که می‌شود، در خانواده‌های کشاورز، هیچکس بیکار نمی‌ماند.


  • ۹۸/۰۲/۲۹
  • Mary Sharifi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی